perjantai 24. huhtikuuta 2015

Haastetta peliin


Päätin osallistua Motiviren juoksuhaasteeseen, jossa pyrin saavuttamaan 10 km juoksukunnon 6 viikossa. Törmäsin tähän FB:ssa, kun eräs kaverini oli klikannut itsensä mukaan haasteeseen. Haaste alkaa 4.5., mutta esivalmistelut on jo aloitettu eli uudet juoksupopot on hankittuna. 

Nykyisellä kunnolla meni 7,5 km juosten ihan kivasti viime lauantaina, eli mitenkään mahdottomasta urakasta ei ole kyse minun kohdallani, mutta toisaalta on mukava ottaa jokin tavoite, ettei into liikkumiseen ala laantua. (Vaikka ei kai se näin kesää vastaen ihan heti laannukkaan. Helteet kai se seuraava todellinen haaste on, jos terveenä pysyn.) 
Töissäkin on onneksi nuori, joka on innokkaasti käynyt salilla viime aikoina, joten itsekin on päässyt käyttämään työaikaa hyödykseen oikein tehokkaasti. 

Paino jumitti ja heitteli takaviikkoina 72-72,6 kg välillä, mutta rohkaistuin viime lauantaina pitämään kunnon tankkauspäivän, eli tietoisesti söin vapaammin, joka näyttääkin nyt toimineen ja suunta on taas alaspäin. Ilmeisesti pienimuotoinen säästöliekki oli kyseessä. Ajattelin uskaltaa pitää jatkossa tankkauspäiviä vähän tiuhempaan, suunnilleen 2-4 viikon välein, jos liikkumisen taso pysyy yllä ja alkaa näkyä jumituksen merkkejä. Ongelma näissä päivissä on vain se, ettei ole kauheasti tehnyt edes mieli mitään ylimääräistä ja olo oli aika tukala seuraavan yön, kun on jo tottunut kevyempään ravitsemukseen.  

Tämän hetken saldo: Painoa on pudonnut yhteensä 4 kg helmikuun puolesta välistä alkaen. Vyötäröltä oli viime lauantaihin mennessä kadonnut 10 senttiä. 

Nyt alan henkisesti valmistautua kunnon testaukseen annetuilla ohjeilla, eli kilometrin juoksu niin nopeasti kuin jaksaa ja kolmen lihaskuntoliikkeen setti. Josko ne ensi viikolla saisi jo tehtyä ensimmäisen kerran.